KIEDY ZACZNIE MÓWIĆ?

To pytanie rodzice zadają sobie już od narodzin dziecka. Odpowiedź nie jest prosta. Na dodatek w społeczeństwie krąży wiele szkodliwych mitów na temat rozwoju mowy dziecka, które skłoniły mnie do napisania poradnika logopedycznego dla rodziców. Opisałam w nim wszystko to, co najważniejsze. Stworzyłam praktyczny poradnik, który pomoże rodzicom wesprzeć dziecko w prawidłowym rozwoju mowy, zwracając uwagę na to, jak dobrze je do tego przygotować i jak postępować, kiedy dziecko już zacznie mówić. Wiedza o czynnikach mających wpływ na rozwój mowy dziecka umożliwia rodzicom świadome tworzenie środowiska, w którym żyją dzieci i podjęcie działania, kiedy okaże się, że dziecko potrzebuje wsparcia logopedy. W książce znajdziecie odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jaki wpływ na rozwój mowy ma rozszerzanie diety?
  • Co wspólnego z rozwojem mowy ma czyszczenie uszu dziecka i ssanie smoczka?
  • Jak powinna wyglądać komunikacja z niemowlęciem i małym dzieckiem?
  • Co robić ze skróconym wędzidełkiem języka i problemami ze ssaniem?
  • Kiedy przyda się wsparcie specjalisty?

Książka zawiera również przykłady zabaw skutecznie pomagających rozwijać mowę i cieszyć się komunikacją z dzieckiem.

CZYTANIE MAŁYM DZIECIOM, OCZEKIWANIA VS RZECZYWISTOŚĆ

Powszechnie wiadomo, że czytanie dzieciom książek wspiera ich rozwój (rozwój językowy, rozwój poznawczy, rozwój emocjonalno-społeczny), a specjaliści zalecają czytanie już w okresie prenatalnym, ponieważ dzieci odbierają i rozpoznają bodźce słuchowe już w łonie mamy. Wiemy, że czytanie jest ważne, ale jak czytać, żeby małe dziecko patrzyło i słuchało? W książce  „Kiedy zacznie mówić. Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci 0-3” znajdziecie praktyczne wskazówki i przykładowe zabawy wspierające rozwój najmłodszych dzieci.

Małe dzieci (niemowlęta i dzieci w wieku poniemowlęcym) nie potrafią zbyt długo skoncentrować się podczas czytania i szybko się rozpraszają. Potrzebują czasu i codziennych zabaw z książką. Z wiekiem ich czas koncentracji się wydłuża.

Oglądaj z maluchem książeczki, czytaj, opowiadaj, wskazuj palcem i nazywaj elementy obrazka. To może trwać tylko 5 MINUT. Liczy się jakość, a nie ilość. Pytaj np. „Gdzie jest piłka?” i czekaj cierpliwie na odpowiedź (zobacz film).

Mój Szymuś (14 miesięcy) nie potrafi jeszcze powiedzieć słowa „piłka”, ale rozumie i potrafi wskazać piłkę na obrazku. W jego mowie występują słowa takie jak: mama, tata, baba, da, bam, niam, am, zia, ziu, nia, si, łała. Tak! To są słowa, które odnoszą się do konkretnych rzeczy, czynności, sytuacji. Na tym etapie rozwoju mowy dziecka rozumienie wyprzedza mówienie.

Jak czytać, żeby dziecko patrzyło i słuchało?

Buduj proste zdania i wielokrotnie je powtarzaj, żeby umożliwić dziecku ich zapamiętanie. Pokazuj emocje na twarzy (radość, zdziwienie, ciekawość). Rób miny, żeby Twój maluch nie mógł oderwać od Ciebie wzroku. Wskazuj palcem i nazywaj elementy ilustracji. Unikaj słów „powiedz”, „powtórz”, które stwarzają napięcie i zniechęcają dzieci do mówienia. Dzieci spontanicznie wypowiadają różne dźwięki pod wpływem pozytywnych emocji, nie trzeba ich namawiać do mówienia. Nie rezygnuj z czytania, gdy widzisz, że Twój maluch uderza rączkami w książkę, czy rzuca ją na podłogę. To nie oznacza, że nie lubi książek i czytania. Takie zachowanie jest rozwojowe i przejściowe. Minie zanim się obejrzysz. Czytaj krótko a często. Na rynku wydawniczym można kupić książki kartonowe dla maluchów, odporne na małe rączki i ząbki -> https://mamania.pl/pol_m_Ksiazki-dla-dzieci-_Ksiazki-dla-dzieci-0-3-671.html. Polecam również serię książek o przygodach pieska Spota, jedną z nich prezentujemy na filmie.

Więcej informacji o tym, jak wspierać rozwój mowy dziecka znajdziesz w książce „Kiedy zacznie mówić. Poradnik logopedyczny dla rodziców dzieci 0-3”. Przykładowe opinie o poradniku:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *