Jak wyglądają zajęcia logopedyczne dla maluchów w moim gabinecie?

Zajęcia z niemowlakami i dziećmi w wieku poniemowlęcym są nie lada wyzwaniem dla logopedy.  Pierwszym i najważniejszym zadaniem jest nawiązanie kontaktu z maluchem i zachęcenie do wspólnej zabawy. Wspieranie rozwoju mowy małego dziecka oraz rozwijanie umiejętności związanych z szeroko rozumianą komunikacją odbywa się  zawsze z uwzględnieniem naturalnej potrzeby ruchu dziecka. Poniżej prezentuję przykładową zabawę z rocznym maluchem, stymulującą jego rozwój ruchowy, poznawczy i językowy. 

Tarcza z piłeczkami na rzep jest sporym wyzwaniem zręcznościowym dla malucha. Mechanizm działania rzepa dla nas prosty i oczywisty, dla malucha jest czymś fascynującym. Zainteresowanie malucha, jego ciekawość i zaangażowanie są dla mnie priorytetem. Zabawa polega na rzucaniu i ściąganiu piłeczek. Osoba dorosła rzuca piłeczkami do tarczy, a maluch je odrywa i rzuca na podłogę. Zachęcam do opisywania każdej czynności i używania sylab dźwiękonaśladowczych np. „bam” przy spadającej piłce, „hop” przy rzucaniu piłeczki do tarczy. Im więcej powtórzeń, tym lepiej. Zasada wielokrotnych powtórzeń pozwala utrwalić w umyśle dziecka znaczenie sylaby, słowa i przygotować je do samodzielnego nazywania. W zabawie koncentruję się na rozwijaniu bazowych umiejętności komunikacyjnych dziecka, czyli budowaniu kontaktu wzrokowego, wodzeniu wzrokiem za poruszającym się przedmiotem, wspólnym polu uwagi, rozwijaniu uwagi słuchowej, pamięci wzrokowej, ruchowej, słuchowej, geście wskazywania palcem, ćwiczeniach ręki, naśladowaniu ruchów i dźwięków, rozumieniu mowy. 

Zachęcam do obejrzenia krótkiego  filmu  pokazującego zabawę logopedy z rocznym maluchem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *