Czytanie globalne. Kiedy zacząć?

Zabawę w czytanie rozpoczęliśmy w siódmym miesiącu życia. Od tamtej pory poświęcamy kilka minut dziennie na oglądanie i nazywanie kart wyrazowo-obrazkowych. Największym atutem tej metody czytania jest możliwość stymulacji funkcji językowych i poznawczych już u niemowląt!
Za tzw. globalne czytanie odpowiedzialne są struktury prawej półkuli mózgu, opracowującej całościowo spostrzegane bodźce. Liczne badania udowodniły, że dzieci, które rozpoczynają naukę czytania tą metodą znacznie szybciej rozwijają umiejętności lewopółkulowe odpowiedzialne m.in. za rozpoznawanie sylab. Rozpoznawanie wyrazów całościowo jest wyłącznie wstępem do właściwej nauki czytania (rozpoznawania i łączenia liter w sylabach i wyrazach).

Najskuteczniejszą metodą czytania jest rozwijanie równolegle umiejętności prawo- i lewopółkulowych  Takie możliwości daje wczesna nauka czytania metodą SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNĄ opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską. Jest to metoda sylabowa oparta na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i na wieloletnich doświadczeniach logopedycznych i terapeutycznych pani profesor, z powodzeniem stosowana od wielu lat.

„Powinniśmy uczyć dzieci czytać zgodnie z kolejnością rozwoju pisma w dziejach ludzkości. Od symultanicznych całości (piktogramy, ideogramy, samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, rzeczowniki rozpoznawane globalnie) do linearnych sekwencji (przez zapis sylabiczny do alfabetycznego)”.

„Optymalny czas na naukę czytania przypada na okres od pierwszego do czwartego roku życia”.

 

Bibliografia:

J.Cieszyńska, M.Korendo, „Wczesna interwencja terapeutyczna.Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6.roku życia”.

Opracowanie: mgr Anna Skiba, logopeda, neurologopeda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *