Wywiad logopedyczny – pierwsza rozmowa z logopedą

Serdecznie zachęcam Państwa do zapoznania się z niniejszym artykułem, mającym na celu przybliżenie rodzicom zagadnień związanych z pierwszą wizytą w gabinecie logopedycznym. Wcześniejsze zapoznanie się z listą pytań, jakie może zadać logopeda pozwala na przygotowanie ważnych informacji dotyczących rozwoju dziecka i znacznie skraca czas wywiadu, który stanowi pierwszą część diagnozy logopedycznej.

W praktyce często zdarza się, że rodzic nie spodziewa się pewnych pytań zadawanych przez logopedę, a tym samym nie jest w stanie udzielić na nie odpowiedzi, nie mogąc przypomnieć sobie pewnych, istotnych z punktu widzenia diagnozy, faktów z rozwoju dziecka.

Ważne! Zanim logopeda zdiagnozuje mowę dziecka, prześledzi szczegółowo każdą sferę jego rozwoju.

Logopeda zapyta o:

• przebieg ciąży (zdrowie mamy w ciąży, rozwój maluszka w okresie płodowym, przyjmowane suplementy, leki w czasie ciąży, choroby, infekcje wirusowe, bakteryjne i ich leczenie, samopoczucie i  aktywność mamy w czasie ciąży),
  • poród (przebieg porodu, punktacja Apgar, stan dziecka po urodzeniu, badanie słuchu na oddziale szpitalnym),
  • okres noworodkowy (karmienie, pielęgnacja, więź i kontakt z rodzicami, rozwój ruchowy, choroby, przyjmowane leki, konsultacje lekarskie, badania),
  • okres niemowlęcy (karmienie, pielęgnacja, szczepienia, choroby, przyjmowane leki, konsultacje lekarskie, badania, rozwój poznawczy, umiejętności ruchowe np. wiek przewracania się z pleców na brzuch i odwrotnie, wiek siadania, wstawania, raczkowania, głużenie, początek gaworzenia, pierwsze słowa, pierwsze wyraźne komunikaty, zabawa, kontakt, emocje),
  • okres po 1. roku życia dziecka (karmienie, dieta, zdrowie, choroby np. infekcje górnych dróg oddechowych, przyjmowane leki, leczenie, badania, konsultacje lekarskie, zainteresowania dziecka, ulubione zabawy, kontakt z rodzicami i najbliższą rodziną, kontakt z rówieśnikami np. w żłobku, umiejętności ruchowe dziecka, wiek chodzenia, zasób słów, pierwsze próby budowania pierwszych zdań, formy komunikowania się za pomocą mimiki, gestów).
Każda informacja dotycząca ogólnego rozwoju dziecka jest ważna z punktu widzenia rozwoju mowy.
Na pierwszym spotkaniu z logopedą miej przy sobie książeczkę zdrowia dziecka.

Opracowanie: mgr Anna Skiba – logopeda, neurologopeda, terapeuta wczesnej interwencji.