Rączki i paluszki w akcji!

W dzisiejszym artykule znajdą Państwo propozycje zabaw zarówno dla niemowląt, jak i starszych dzieci, których celem jest wspieranie rozwoju ruchowego i językowego. Przedstawione formy aktywności są owocem moich codziennych doświadczeń na zawodowo-macierzyńskim gruncie.

  1. „Łap bańkę, bańkę łap” czyli zabawy z bańkami mydlanymi, które są nie tylko atrakcyjnym treningiem oddechowym zalecanym przez logopedów, ale również okazją do ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Wersja dla najmłodszych: dorosły robi bańki (w czasie dmuchania powinien mieć wyraźnie zaokrąglone usta), a maluch obserwuje jak fruwają w powietrzu i próbuje je złapać.

Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci, z pomocą dorosłego, starają się same zrobić bańki. W trakcie zabawy zwróćmy uwagę na ułożenie warg dziecka podczas dmuchania, usta powinny być zaokrąglone tak, jak podczas wymowy głoski „u” (wtedy ćwiczymy również mięśnie okrężne warg).

  1. „Łap piórko, piórko łap” – złapanie wirującego w powietrzu kolorowego piórka jest nie lada wyzwaniem dla malucha.

Wersja dla najmłodszych: zachęcamy niemowlę do łapania spadających piórek.

Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci dmuchają na spadające piórka tak, żeby jak najdłużej utrzymały się w powietrzu.

  1. Mini pacynki na paluszki zaciekawią każdego malucha (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia pamięci słuchowej, trening słuchu fonemowego, poznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt).

Wersja dla najmłodszych: dorosły zakłada pacynki na swoje palce, a maluch po kolei ściąga zwierzątka. Kiedy dziecko ściąga pacynkę, wypowiadamy głośno i wyraźnie nazwę zwierzątka np. „Piesek hau hau”.

Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci same zakładają sobie pacynki na paluszki. My wypowiadamy słowo „kaczka”, a  maluch porusza paluszkiem na którym jest kaczka i mówi: „kwa, kwa, kwa”.

  1. Gra w kręgle (cel: ćwiczenia motoryki małej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozpoznawanie i nazywanie kolorów).

Wersja dla najmłodszych: dorośli ustawiają kręgle, a maluchy rączkami je przewracają. Pokazujemy dzieciom jak toczyć piłkę, by zbić kręgle. Głośno i wyraźnie nazywamy kolory przewracanych kręgli.

Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci (bez pomocy dorosłego) ustawiają kręgle i z użyciem piłki je zbijają. Dziecko stara się nazywać kolory kręgli, które się przewracają  w danym momencie.

  1. Gra na cymbałkach (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia koncentracji uwagi, ćwiczenia umiejętności naśladowania, ćwiczenia pamięci słuchowo-ruchowej, ćwiczenia umuzykalniające polegające na wystukiwaniu rytmu, zapamiętywanie sekwencji dźwięków).

Wersja dla najmłodszych: naprzemiennie uderzamy pałeczką w cymbałki, raz dziecko, raz my. Maluch uczy się naprzemienności, czyli czekania na swoją kolej.

Wersja dla starszych dzieci: najpierw prezentujemy dowolną melodię, następnie prosimy dziecko o zapamiętanie i powtórzenie sekwencji dźwięków. 

  1. Zabawa z książeczkami, przewracanie kartek, obracanie obrazków w książkach, wskazywanie palcem elementów obrazka (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, doskonalenie gestu wskazywania palcem, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia wspólnego pola uwagi, rozwijanie mowy biernej (rozumienia) i mowy czynnej (mówienia).

  1. Zabawa w basenie z piłkami (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie kolorów).

Wersja dla najmłodszych: zachęcamy maluchy do naśladowania prostych ruchów z użyciem piłeczek (np. podrzucanie piłeczki do góry i wypowiadanie sylab dźwiękonaśladowczych „hop”, „bam”, stukanie piłeczką o piłeczkę i wymawianie np. „stuk, stuk”, wyrzucanie piłeczek poza basen).

Wersja dla starszych dzieci: zachęcamy do naśladowania złożonych czynności ruchowych z użyciem piłek (np. podrzucanie i łapanie piłeczek, żonglowanie piłeczkami).

  1. Zabawa z kolorowymi sznurkami, słomkami (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, usprawnianie chwytu pęsetowego, trening koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie części ciała, kolorów, figur geometrycznych).

Wersja dla najmłodszych: owijamy sznurkiem dłoń lub stopę dziecka i zachęcamy malucha do samodzielnego zdjęcia.

Wersja dla starszych dzieci: uczymy jak zwijać i rozwijać sznurek, zachęcamy do powtórzenia czynności. Pokazujemy dzieciom jak można z użyciem sznurków, słomek układać figury geometryczne. 

  1. Przyklejanie i odklejanie piłeczek na rzep, rzucanie piłeczkami do tarczy (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia myślenia, poznawanie prostych zależności przyczynowo-skutkowych).

  1. Przyklejanie rysunków, obrazków, zdjęć na lodówce z użyciem magnesów (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie zwierząt, zapamiętywanie nazw, utrwalanie gestu wskazywania palcem, trening słuchowy polegający na naśladowaniu odgłosów zwierząt, pojazdów).
  2. Dopasowywanie kształtów figur z użyciem drewnianych układanek, sorterów (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie funkcji poznawczych, poznawanie figur i kolorów).
  3. Zabawy w przesypywanie z użyciem produktów spożywczych (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, rozwój chwytu pęsetowego, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie integracji sensorycznej).

Zabawy wspierające prawidłowy rozwój małych rączek i paluszków są częścią prowadzonej przeze mnie terapii logopedycznej dzieci w rożnym wieku i odgrywają niezwykle ważną rolę w procesie nabywania zdolności językowych.

Drogi Rodzicu,

Pamiętaj, że

Istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym dziecka, szczególnie rozwojem motoryki precyzyjnej a jego rozwojem mowy.

Jeżeli obserwujesz u swojego dziecka trudności w wykonywaniu zarówno prostych, jak i złożonych czynności ruchowych, problemy z napięciem mięśniowym, równowagą, koordynacją ruchową, nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty. Wspomniane niepokojące objawy mogą być pierwszym sygnałem nieprawidłowości w rozwoju językowym Twojego dziecka.

 

2 thoughts on “Rączki i paluszki w akcji”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *