Próchnica to poważna choroba, która przyczynia się do rozwoju stanów zapalnych oraz chorób ogólnoustrojowych w organizmie, a przedwczesna utrata zębów mlecznych spowodowana próchnicą oraz brakiem leczenia stomatologicznego jest przyczyną trudności w spożywaniu pokarmów, wad wymowy oraz wad zgryzu. Aby uniknąć próchnicy, trzeba położyć naciska na profilaktykę!

Pierwsza wizyta dziecka u stomatologa powinna odbyć się między 6. a 12. miesiącem jego życia, kiedy zaczynają się wyrzynać się zęby mleczne. Na tym etapie lekarz sprawdza stan jamy ustnej dziecka, przebieg ząbkowania, pokazuje rodzicom, w jaki sposób myć dziecku zęby, doradza w kwestii żywienia (unikanie cukru w diecie). Stomatolog ocenia też ryzyko wystąpienia wczesnej próchnicy i na tej podstawie zaleca rodzicom kolejne wizyty co 3-6 miesięcy.

Pierwsze, adaptacyjne wizyty są bardzo ważne!

Celem pierwszej, adaptacyjnej wizyty jest zaznajomienie i oswojenie dziecka z gabinetem i lekarzem. Regularne wizyty profilaktyczne (co 3-6 miesięcy) umożliwiają wychwycenie pierwszych zmian próchnicowych oraz podjęcie szybkiego leczenia, żeby zapobiec rozwojowi próchnicy.

Czy dziecko może myć zęby?

Warto zachęcać dzieci do samodzielnego mycia zębów według zasady: „Najpierw dziecko myje sobie zęby, później rodzic myje zęby dziecku”. Rodzice są odpowiedzialni za higienę jamy ustnej dziecka.  Dziecko nie potrafi dokładnie umyć zębów, dlatego też rodzice powinni myć dzieciom zęby (do 12. roku życia). Od pierwszego ząbka stomatolodzy zalecają pastę z fluorem 1000 ppm (śladowa ilość pasty na szczoteczce). W przypadku dzieci, które mają już zęby stałe, zaleca się pastę z większą dawką fluoru, 1400 ppm, tak jak u dorosłych.

Mleczaki trzeba leczyć!

Wielu rodziców błędnie uważa, że zębów mlecznych objętych próchnicą nie trzeba leczyć, bo nie bolą. Zęby mleczne są unerwione i bolą w przypadku głębokiej próchnicy. Próchnica zębów mlecznych szybko postępuje i może się rozprzestrzenić na zęby stałe (odległość między zębami mlecznymi a zawiązkami zębów stałych jest bardzo bliska). Głęboka próchnica może doprowadzić do konieczności usunięcia zęba i pojawienia się wad zgryzu.

Higiena jamy ustnej, tak samo jak higiena nosa i uszu dziecka, jest elementem profilaktyki logopedycznej.

Próchnica to choroba zaraźliwa!

Próchnica wczesnego dzieciństwa to choroba, która wymaga leczenia. Bakterie z jamy ustnej dostają się do krwiobiegu i powodują różne choroby ogólnoustrojowe, np. zapalenia mięśnia sercowego, nadciśnienie, zapalenie opon mózgowych, choroby układu krążenia czy nawet sepsę. Nieleczona próchnica może również prowadzić do problemów zdrowotnych takich jak: bóle stawów, choroby nerek, a nawet do wzrostu ryzyka rozwoju cukrzycy.