Wśród wielu czynników zaburzających prawidłowy rozwój mowy wymienia się m. in. zbyt długie karmienie dzieci pokarmami rozdrobnionymi (papkami), korzystanie z butelek do 3. r.ż. , używanie smoczków powyżej 1. r.ż. Dzieci, które otrzymują pokarm w formie płynnej, nie gryzą i nie żują, nie ćwiczą narządów mowy. Niska sprawność narządów artykulacyjnych: warg, języka, żuchwy, policzków, podniebienia miękkiego skutkuje nieprawidłową wymową, a czasem wręcz niezrozumiałą mową.

 

 

 

Pamiętajmy, że te same mięśnie odpowiedzialne są za jedzenie i mówienie. 

 

Czy dziecko może gryźć bez zębów? Oczywiście, że może!

Z moich obserwacji wynika, że dzieci, w okresie przed pojawieniem się pierwszych zębów, dobrze radzą sobie z rozdrabnianiem miękkich kawałków warzyw czy mięsa.  Brak zębów nie jest przeszkodą w nauce gryzienia, ponieważ twarde dziąsła umożliwiają rozdrabnianie pokarmów. Już od 6 miesiąca życia można rozpocząć naukę gryzienia i żucia.

Zalety wczesnej nauki gryzienia i przeżuwania pokarmów: 

 

  • gryzienie i przeżuwanie pokarmów to jednocześnie trening narządów artykulacyjnych (język, wargi, żuchwa, policzki, podniebienie twarde, podniebienie miękkie);
  • dzieci poznają bogaty repertuar smaków (słodki smak marchewki, kwaśny smak jabłka, ogórka kiszonego) i oswajają się z różnorodną konsystencją jedzenia;
  • naturalna przyjemność spożywania posiłków;
  • zadowolenie i radość z postępów dziecka. 

 

W trosce o prawidłowy rozwój mowy pomagajmy dzieciom ćwiczyć i utrwalać prawidłowy nawyk  gryzienia i żucia od najwcześniejszych miesięcy życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *