Skip to content
Profilaktyczne badania kontrolne
- badanie noworodka (ocena oddychania, ocena odruchów ustno-twarzowych, ocena funkcji
pokarmowych mających wpływ na rozwój mowy dziecka, ocena budowy narządów mowy:
wędzidełka podjęzykowego, wędzidełek wargowych, podniebienia twardego, podniebienia
miękkiego),
- badanie niemowlęcia (ocena oddychania, ocena odruchów ustno-twarzowych, ocena funkcji
pokarmowych mających wpływ na rozwój mowy dziecka, ocena budowy oraz sprawności
narządów mowy, ocena wokalizacji, ocena reakcji na dźwięki, ocena umiejętności
nawiązywania i utrzymywania kontaktu wzrokowego i słownego, ocena reakcji na mimikę i
gesty dorosłego, ocena małej motoryki: sprawdzenie koordynacji schematu ręce – usta oraz
ręka – oko),
- badanie mowy „roczniaka” – ocena oddychania, ocena funkcji pokarmowych, ocena budowy
i sprawności narządów mowy, badanie kontrolne rozumienia mowy (rozumienie nazw osób,
czynności, zabawek), wypowiadania sylab i słów, umiejętności powtarzania i naśladowania
dźwięków mowy, odgłosów zwierząt, pojazdów, ocena umiejętności nawiązywania kontaktu:
wzrokowego i słownego, ocena umiejętności porozumiewania się za pomocą mimiki i gestów.
- badanie mowy dwulatka – ocena oddychania, ocena funkcji pokarmowych: ocena
połykania, gryzienia, żucia, ocena budowy i sprawności narządów mowy, badanie kontrolne
rozumienia mowy, umiejętności naśladowania i powtarzania różnorodnych dźwięków,
zasobu używanych słów oraz łączenia ich w pierwsze zdania (np. „mama oć” w znaczeniu
„mama chodź”).
- badanie mowy dziecka w wieku przedszkolnym – ocena oddychania, ocena funkcji
pokarmowych: ocena połykania, gryzienia, żucia, ocena budowy i sprawności narządów
mowy, ocena słuchowej pamięci słownej, badanie słuchu fonemowego, ocena rozumienia
mowy, ocena umiejętności naśladowania, powtarzania, różnicowania dźwięków mowy,
ocena zasobu wypowiadanych słów oraz umiejętności tworzenia zdań, ocena umiejętności
opowiadania, ocena poprawności realizacji głosek, ocena wyrazistości i zrozumiałości mowy,
ocena lateralizacji.
- badanie mowy dziecka w wieku szkolnym– ocena oddychania, budowy i sprawności
narządów mowy, ocena słuchowej pamięci słownej, badanie słuchu fonemowego, ocena
umiejętności naśladowania, powtarzania, różnicowania dźwięków mowy, ocena zasobu
wypowiadanych słów oraz umiejętności tworzenia zdań, ocena umiejętności opowiadania
ocena poprawności realizacji głosek, ocena umiejętności pisania i czytania, ocena
wyrazistości i zrozumiałości mowy, ocena lateralizacji.