Rączki i paluszki w akcji!
W dzisiejszym artykule znajdą Państwo propozycje zabaw zarówno dla niemowląt, jak i starszych dzieci, których celem jest wspieranie rozwoju ruchowego i językowego. Przedstawione formy aktywności są owocem moich codziennych doświadczeń na zawodowo-macierzyńskim gruncie.
- „Łap bańkę, bańkę łap” czyli zabawy z bańkami mydlanymi, które są nie tylko atrakcyjnym treningiem oddechowym zalecanym przez logopedów, ale również okazją do ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Wersja dla najmłodszych: dorosły robi bańki (w czasie dmuchania powinien mieć wyraźnie zaokrąglone usta), a maluch obserwuje jak fruwają w powietrzu i próbuje je złapać.
Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci, z pomocą dorosłego, starają się same zrobić bańki. W trakcie zabawy zwróćmy uwagę na ułożenie warg dziecka podczas dmuchania, usta powinny być zaokrąglone tak, jak podczas wymowy głoski „u” (wtedy ćwiczymy również mięśnie okrężne warg).
- „Łap piórko, piórko łap” – złapanie wirującego w powietrzu kolorowego piórka jest nie lada wyzwaniem dla malucha.
Wersja dla najmłodszych: zachęcamy niemowlę do łapania spadających piórek.
Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci dmuchają na spadające piórka tak, żeby jak najdłużej utrzymały się w powietrzu.
- Mini pacynki na paluszki zaciekawią każdego malucha (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia pamięci słuchowej, trening słuchu fonemowego, poznawanie i naśladowanie odgłosów zwierząt).
Wersja dla najmłodszych: dorosły zakłada pacynki na swoje palce, a maluch po kolei ściąga zwierzątka. Kiedy dziecko ściąga pacynkę, wypowiadamy głośno i wyraźnie nazwę zwierzątka np. „Piesek hau hau”.
Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci same zakładają sobie pacynki na paluszki. My wypowiadamy słowo „kaczka”, a maluch porusza paluszkiem na którym jest kaczka i mówi: „kwa, kwa, kwa”.
- Gra w kręgle (cel: ćwiczenia motoryki małej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozpoznawanie i nazywanie kolorów).
Wersja dla najmłodszych: dorośli ustawiają kręgle, a maluchy rączkami je przewracają. Pokazujemy dzieciom jak toczyć piłkę, by zbić kręgle. Głośno i wyraźnie nazywamy kolory przewracanych kręgli.
Wersja dla starszych dzieci: starsze dzieci (bez pomocy dorosłego) ustawiają kręgle i z użyciem piłki je zbijają. Dziecko stara się nazywać kolory kręgli, które się przewracają w danym momencie.
- Gra na cymbałkach (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia koncentracji uwagi, ćwiczenia umiejętności naśladowania, ćwiczenia pamięci słuchowo-ruchowej, ćwiczenia umuzykalniające polegające na wystukiwaniu rytmu, zapamiętywanie sekwencji dźwięków).
Wersja dla najmłodszych: naprzemiennie uderzamy pałeczką w cymbałki, raz dziecko, raz my. Maluch uczy się naprzemienności, czyli czekania na swoją kolej.
Wersja dla starszych dzieci: najpierw prezentujemy dowolną melodię, następnie prosimy dziecko o zapamiętanie i powtórzenie sekwencji dźwięków.
- Zabawa z książeczkami, przewracanie kartek, obracanie obrazków w książkach, wskazywanie palcem elementów obrazka (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, doskonalenie gestu wskazywania palcem, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia wspólnego pola uwagi, rozwijanie mowy biernej (rozumienia) i mowy czynnej (mówienia).
- Zabawa w basenie z piłkami (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie kolorów).
Wersja dla najmłodszych: zachęcamy maluchy do naśladowania prostych ruchów z użyciem piłeczek (np. podrzucanie piłeczki do góry i wypowiadanie sylab dźwiękonaśladowczych „hop”, „bam”, stukanie piłeczką o piłeczkę i wymawianie np. „stuk, stuk”, wyrzucanie piłeczek poza basen).
Wersja dla starszych dzieci: zachęcamy do naśladowania złożonych czynności ruchowych z użyciem piłek (np. podrzucanie i łapanie piłeczek, żonglowanie piłeczkami).
- Zabawa z kolorowymi sznurkami, słomkami (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, usprawnianie chwytu pęsetowego, trening koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie części ciała, kolorów, figur geometrycznych).
Wersja dla najmłodszych: owijamy sznurkiem dłoń lub stopę dziecka i zachęcamy malucha do samodzielnego zdjęcia.
Wersja dla starszych dzieci: uczymy jak zwijać i rozwijać sznurek, zachęcamy do powtórzenia czynności. Pokazujemy dzieciom jak można z użyciem sznurków, słomek układać figury geometryczne.
- Przyklejanie i odklejanie piłeczek na rzep, rzucanie piłeczkami do tarczy (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenia myślenia, poznawanie prostych zależności przyczynowo-skutkowych).
- Przyklejanie rysunków, obrazków, zdjęć na lodówce z użyciem magnesów (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, poznawanie zwierząt, zapamiętywanie nazw, utrwalanie gestu wskazywania palcem, trening słuchowy polegający na naśladowaniu odgłosów zwierząt, pojazdów).
- Dopasowywanie kształtów figur z użyciem drewnianych układanek, sorterów (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie funkcji poznawczych, poznawanie figur i kolorów).
- Zabawy w przesypywanie z użyciem produktów spożywczych (cel: ćwiczenia motoryki precyzyjnej, rozwój chwytu pęsetowego, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie integracji sensorycznej).
Zabawy wspierające prawidłowy rozwój małych rączek i paluszków są częścią prowadzonej przeze mnie terapii logopedycznej dzieci w rożnym wieku i odgrywają niezwykle ważną rolę w procesie nabywania zdolności językowych.
Drogi Rodzicu,
Pamiętaj, że
Istnieje ścisły związek między rozwojem ruchowym dziecka, szczególnie rozwojem motoryki precyzyjnej a jego rozwojem mowy.
Jeżeli obserwujesz u swojego dziecka trudności w wykonywaniu zarówno prostych, jak i złożonych czynności ruchowych, problemy z napięciem mięśniowym, równowagą, koordynacją ruchową, nie czekaj! Zgłoś się do specjalisty. Wspomniane niepokojące objawy mogą być pierwszym sygnałem nieprawidłowości w rozwoju językowym Twojego dziecka.
Wspaniałe propozycje, na pewno wykorzystam!;)
Cudowne propozycje zabaw dla najmłodszych!!!
Wykorzystam na pewno bawiąc się z moim 14 – miesięczniakiem:):):)